2024 was een goed jaar voor Roularta Media Group, weliswaar geholpen door een aantal éénmalige effecten. Met de succesvolle uitrol van onze nieuwe strategie en door tegelijk trouw te blijven aan ons duurzaam, lokaal verankerd en gezond kritisch DNA, realiseerden we een positieve impact op tal van niveaus. Een toekomstgerichte aanpak met troeven voor al onze stakeholders, die we ook bevestigd zagen in mooie financiële resultaten.
2024 was een goed jaar voor Roularta Media Group. Met de succesvolle uitrol van onze nieuwe strategie en door tegelijk trouw te blijven aan ons duurzaam, lokaal verankerd en gezond kritisch DNA, realiseerden we een positieve impact op tal van niveaus. Een toekomstgerichte aanpak met troeven voor al onze stakeholders, die we ook bevestigd zagen in mooie financiële resultaten.
“Zowel in België als in Nederland staan we bekend als een sterk lokaal verankerd bedrijf.”
Onze nieuwe strategie hingen we op aan drie pijlers. Multimediaal is een logische eerste. We zetten volop in op goed samenwerkende, multimediale redacties en een optimale kijk-, lees- en luisterervaring op alle digitale platformen. Binnen de tweede pijler deelden we de RMG-titels in in vier groepen, met een specifieke rol voor elk merk. Onze grote merken zijn daarbij de motoren van ons printbereik en de katalysatoren van ons digitaal bereik. Door de focus en door efficiënter te werken kunnen we daarnaast de kleinere merken rendabel houden. Pijler drie draait om partnerships waar alle betrokken partijen wel bij varen.
Impact op partners is meteen een eerste facet van de positieve invloed die Roularta Media Group op haar omgeving uitoefent. Zo leveren de samenwerkingen partners nieuwe klanten op, die ze via de Mijn Magazines-app bovendien extra meerwaarde kunnen bieden.
Maar ook de impact op de samenleving is reëel. De rol van de media als hoeksteen van de democratie is niet nieuw, maar wint in tijden van polarisatie en oprukkende extremen nog sterk aan belang. Waar Facebook feiten en meningen voortaan in elkaar laat overvloeien, zetten wij onze factcheckingprogramma’s plichtsbewust verder.
In onze optiek zijn media ook een hefboom van duurzame impact. Duurzaamheid is al decennialang een van de prioriteiten van Roularta Media Group. De beleidskrijtlijnen op dat vlak die sinds 2021 officieel op papier staan, vertalen zich elk jaar in tal van concrete inspanningen. In 2024 kwam daar voor het eerst de op transparantie gerichte CSRD-rapportering bovenop. Een intensief proces, waarmee we hopelijk ons steentje bijdragen aan een meer duurzame wereld.
Onze lokale impact tot slot valt evenmin te onderschatten. Zowel in België als in Nederland staan we bekend als een sterk lokaal verankerd bedrijf. In tegenstelling tot de techgiganten investeren wij ook in de lokale economie, door plaatselijke initiatieven of goede doelen te ondersteunen en bovenal door heel wat werkgelegenheid in eigen streek te creëren.
De duidelijke winstcijfers die we in 2024 lieten noteren, zetten de gekozen koers kracht bij. Dankzij onze beslissing om proactief in te spelen op de veranderende context waarin dit mediabedrijf opereert, zien we nu dat de nieuwe digitale inkomsten de dalende populariteit van traditionele mediaproducten mooi opvangen. Dat maakt ons trots. Niet in het minst omdat het ons in staat stelt om ook morgen te mogen terugblikken op een veelzijdige positieve impact.