VISIE VAN DE VOORZITTER

GEEN UITDAGINGEN, MAAR KANSEN

Voor een mediabedrijf is ter plaatse blijven trappelen vandaag geen optie. Aan uitdagingen immers geen gebrek. Het is zaak om die passend om te zetten in opportuniteiten en dat is precies wat Roularta Media Group in 2024 deed, vertelt voorzitter van de Raad van Bestuur Rik De Nolf.

podcast-icon
Rik De Nolf
podcast-icon

“Het lagere volume aan advertenties dat er tegenwoordig in te vinden is, maakt onze magazines het gedroomde medium om er echt uit te springen als merk..”

“Het aanbod van Roularta Media Group is groot en blijft constant evolueren. Des te belangrijker om alles wat we in huis hebben goed samen te brengen en te presenteren aan de consument.

De Mijn Magazines-app is dan het ideale instrument. Met dank aan de juiste technische ingrepen groeit dat platform uit tot dé plek om content thematisch te bundelen of op andere manieren gebruiksvriendelijk tot bij de klant te brengen. Wat de app tegelijk de geknipte hefboom maakt om ons abonneebestand verder uit te breiden.

Zonder GDPR-kader verliep die abonneewerving bijzonder vlot toen we vijftig jaar geleden onze eerste tijdschriften lanceerden, maar nadien volgde – mede door de regelgeving – een moeilijkere periode. Een evolutie die we echter wisten om te keren door opnieuw in te zetten op de partnershipdeals die ook in die beginfase al het succesrecept waren geweest voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Lezersinkomsten worden alleszins steeds belangrijker. Waar het vroeger de advertenties waren die instonden voor twee derde van de omzet, is het nu de consument die dat aandeel in de inkomsten vertegenwoordigt. Dat realiseren we overigens niet enkel met de verkoop van bladen. Line extensions – op reis met Knack, boeken, muziek – winnen duidelijk aan belang.

“Het lagere volume aan advertenties dat er tegenwoordig in te vinden is, maakt onze magazines het gedroomde medium om er echt uit te springen als merk..”

Toch valt de reclame niet helemaal weg. Het lagere volume aan advertenties dat er tegenwoordig in te vinden is, maakt onze magazines een goed medium om er echt uit te springen als merk. Daarnaast bieden branded content en andere nieuwe trends kansen.

Over kansen gesproken: ook lokale adverteerder profiteert mee van onze innovaties. Denk aan reclame via tv-schermen in intussen meer dan 800 verkooppunten in een zeventigtal steden van het land en via digitale geolocalisatie op onze websites en in onze nieuwsbrieven. Maar denk evengoed aan onze dienstverlening voor de adverteerder op sociale media. De Zondag is met meer dan 1,3 miljoen lezers de grootste krant van het land die het mogelijk maakt om lokaal te adverteren via zestien regionale edities. De lezer pikt de krant op in één van de meer dan 3.600 bakkerijen of andere winkels open op zondag. In functie van de actualiteit maakt De Zondag daarbovenop meer en meer speciale lokale edities die opnieuw huis-aan-huis bedeeld worden.

In het rijtje ontwikkelingen mogen we tot slot Roularta Printing niet vergeten. Daar blijven we investeren in de beste en meest duurzame infrastructuur. Onze eigen bladen nemen slechts de helft van de drukcapaciteit in, de rest staat ter beschikking van klanten uit binnen- en  buitenland. Topkwaliteit in en een perfecte distributie van print waarmaken over heel Europa, dat is een echte specialiteit van het huis geworden.”