INTERVIEW

Voor Roularta Media Group staat duurzaamheid gelijk aan het reduceren van de CO2-voetafdruk én aan het promoten van een gezondere, betere levensstijl bij de mediagebruikers. Dat uitte zich in 2024 in tal van initiatieven. Twee voorbeelden? De invoering van de paper wrap en Time 2 Read.


Duurzaamheid,
de combinatie van
footprint en brainprint
Ondanks het feit dat de eerste Libelle in paper wrap verspreid werd in de week van Blue Monday – “Daarom maakten we van de wrap een gelukslijstje” erliep alles vlekkeloos. “Meer nog”, zegt Lies Bresseel, “uit onderzoek bleek dat 89% van onze lezeressen het een fantastisch idee vinden. Een groot deel van hen had ook gezien wat we op de wrap hadden gedrukt. En we kregen geweldige persoonlijke reacties. Sommigen stuurden ons een berichtje dat ze blij waren dat hun schuldgevoel om plastic weg was of dat ze er een gelukzalig gevoel van kregen.”
Net dat goede gevoel was een van de twee voornaamste redenen om voor een paper wrap te kiezen. “We wilden fijn binnenkomen bij onze trouwste lezers”, verwoordt Lies Bresseel het.
Op de overstap naar de paper wrap van het Knack-pakket is het dus nog even wachten, maar dat betekent niet dat de redactie en de marketingafdeling stilzitten.
“Jeroen De Preter, een van de Knack-journalisten, kwam met de opmerking dat mensen meer willen lezen maar er niet toe komen. We zouden hen daarbij kunnen helpen”, herinnert zich chef Sam Sisk. “Dat triggerde ons om via marktonderzoek meer te weten te komen over het leesgedrag. Zo ontdekten we dat maar liefst 62% van de Belgen met leeshonger zit. Ze willen meer lezen, maar hebben te weinig tijd en zijn snel afgeleid door hun smartphone.”
‘Time to Read’ groeide uit tot een geweldige samenwerking tussen Knack, Knack Focus, Knack Weekend en Le Vif (onder het motto L’heure de lire), marketing, events en de commerciële afdeling. Er waren verschillende elementen: een lanceringscampagne, een stand op Boektopia, heel wat redactionele stukken over lezen, maar ook een boekenpakket met drie fictie- en drie non-fictie boeken. “We verkochten de boeken eerst als pakket, maar daarna ook los”, weet Sam Sisk. “Dat zorgde voor een verkoop van bijna 6.000 stuks.” Onze Top 50 beste Nederlandstalige boeken zal nog lang vele lezers helpen in hun zoektocht naar een goed boek.
Die missie is duidelijk geslaagd, zo blijkt uit de talrijke positieve reacties. “Ook in 2025 blijven we op literatuur inzetten”, besluit Sam Sisk. “Het is sinds 2024 nog meer verankerd in ons DNA.”
“Sinds de invoering van de paper wrap besparen we met Libelle op een jaar tijd 1,5 miljoen meter of 12 ton plastic.”