dare to
Een mediagroep is gebouwd op een aantal fundamenten: zonder redacties, distributie en reclamewerving ook geen succesvolle media. Net die fundamenten ondergaan grondige veranderingen. Mee veranderen is de boodschap.
m

ve
Dit project geeft aan dat we ook sterk in print blijven geloven
Voor een mediagroep is het zaak om media op de juiste manier tot bij de mensen te brengen. Wanneer er heel wat beweegt in het landschap van de losse verkoop van magazines, is het zaak het heft in eigen handen te nemen. Dat leidde op nauwelijks een half jaar tijd tot projecten die aantonen dat innovatie in klassieke magazineverkoop rendeert.


Roularta Media Group is van oudsher gekend als een abonnementenbastion, maar daarnaast halen magazines ook een flink deel van hun verkoop uit de krantenwinkel en aanverwante distributiepunten zoals supermarkten en tankstations. Bovendien is de losse verkoop een belangrijke manier om nieuwe lezers op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met een magazine. Mensen die regelmatig een los nummer kopen raken verslingerd en worden later misschien een trouwe koper of abonnee.
“In de markt van de losse verkoop zien we heel wat evolutie”, weet Sophie Docx, Manager Retail bij Roularta. “Het aantal persverkopers daalt, het shopgedrag van mensen verandert en ook de supermarktsector beweegt en zoekt naar kostenefficiëntie. Verschillende retailers stelden ons zelf de vraag om meer gebruik te maken van hun bestaande processen, zoals centrale aanlevering in één magazijn en niet langer op elk winkelpunt.”
Losse verkoop blijft belangrijk
Als de markt verandert, dan spelen we hierop in, dachten een aantal verantwoordelijken bij Roularta. Er werd een afdelingsoverschrijdende projectgroep opgericht. “Binnen de projectgroep werden alle aspecten van magazineverkoop onder loep genomen om ze af te stemmen op vragen vanuit de markt”, vertelt Bart Bogaert. Hij is medewerker Logistiek en Distributie en maakt deel uit van de projectgroep. “We zochten niet enkel optimalisaties op het vlak van logistiek en samenwerkingsmodellen, maar ook wat betreft assortiment en promotiemechanismen.”
Als de markt verandert, dan spelen we hierop in, dachten een aantal verantwoordelijken bij Roularta. Er werd een afdelingsoverschrijdende projectgroep opgericht. “Binnen de projectgroep werden alle aspecten van magazineverkoop onder loep genomen om ze af te stemmen op vragen vanuit de markt”, vertelt Bart Bogaert. Hij is medewerker Logistiek en Distributie en maakt deel uit van de projectgroep. “We zochten niet enkel optimalisaties op het vlak van logistiek en samenwerkingsmodellen, maar ook wat betreft assortiment en promotiemechanismen.”
“De strategie van Roularta Media Group, met daarin een pijler die focust op de kernmerken past naadloos in dit verhaal”, voegt Sophie Docx toe. “We wilden daarbij namelijk focussen op een beperkt assortiment met de belangrijkste titels van de groep die we via een vereenvoudigd distributiemodel in de markt zetten.”
“Bij Roularta innoveren we dus niet alleen via digitale producten, maar ook in de manier waarop we printproducten verspreiden”, benadrukt Bart Bogaert.
Pilootprojecten
Hoewel het project pas midden 2024 het daglicht zag, werden in dat jaar ook al de eerste proefprojecten opgestart. “We gingen op zoek naar partners die met ons wilden testen wat werkt”, aldus Sophie Docx.
Hoewel het project pas midden 2024 het daglicht zag, werden in dat jaar ook al de eerste proefprojecten opgestart. “We gingen op zoek naar partners die met ons wilden testen wat werkt”, aldus Sophie Docx.
“Met een aantal kleinere retailpartners werden testen opgezet.”, vertelt Sophie Docx. “Het was zoeken naar de juiste manier om winkels te beleveren, naar het meest ideale assortiment, naar de plaatsing in de winkel, …”
Learnings
Zo komen we bij de lessen die een klein halfjaar aan tests hebben opgeleverd. “De allerbelangrijkste les is dat innovatie werkt”, klinkt het bij Sophie Docx. “Er is ruimte om onze magazines op een intuïtieve manier in het assortiment van een winkel te integreren. Libelle Lekker kan liggen naast de verse voeding, een yoga magazine mag naast de yoga matten liggen. Roularta heeft een uniek assortiment dat mooi in andere categorieën kan geïntegreerd worden.”
“We hebben al doende heel wat geleerd”, vult Bart Bogaert aan. “We zagen bijvoorbeeld bevestigd dat de levensduur van een magazine niet voorbij is op het moment dat er een nieuw nummer in de rekken ligt”.
Zo komen we bij de lessen die een klein halfjaar aan tests hebben opgeleverd. “De allerbelangrijkste les is dat innovatie werkt”, klinkt het bij Sophie Docx. “Er is ruimte om onze magazines op een intuïtieve manier in het assortiment van een winkel te integreren. Libelle Lekker kan liggen naast de verse voeding, een yoga magazine mag naast de yoga matten liggen. Roularta heeft een uniek assortiment dat mooi in andere categorieën kan geïntegreerd worden.”
“We hebben al doende heel wat geleerd”, vult Bart Bogaert aan. “We zagen bijvoorbeeld bevestigd dat de levensduur van een magazine niet voorbij is op het moment dat er een nieuw nummer in de rekken ligt”.
Colruyt innoveert met magazineverkoop
Naast de lopende proefprojecten werd ook in het supermarktkanaal geïnnoveerd, onder andere met Colruyt. Deze food retailer verkocht nog geen magazines. We sloegen hiervoor de handen in elkaar met de andere Belgische uitgevers. “We gingen samen met Colruyt rond de tafel zitten en kregen de goedkeuring voor een testproject van twee maanden in twee winkels.” legt Sophie Docx uit. “Hier gaat het niet om een ruim magazineschap in de winkel, maar om vaste posities aan de kassa met een beperkt assortiment met enkel de Belgische high runners”. En met succes, begin 2025 is het project nationaal uitgerold naar alle Colruyt winkels, met een aanbod dat voor Roularta bestaat uit Libelle en Libelle Lekker in Vlaanderen en Femmes d’Aujourd’hui en Télépro in Wallonië.”
Naast de lopende proefprojecten werd ook in het supermarktkanaal geïnnoveerd, onder andere met Colruyt. Deze food retailer verkocht nog geen magazines. We sloegen hiervoor de handen in elkaar met de andere Belgische uitgevers. “We gingen samen met Colruyt rond de tafel zitten en kregen de goedkeuring voor een testproject van twee maanden in twee winkels.” legt Sophie Docx uit. “Hier gaat het niet om een ruim magazineschap in de winkel, maar om vaste posities aan de kassa met een beperkt assortiment met enkel de Belgische high runners”. En met succes, begin 2025 is het project nationaal uitgerold naar alle Colruyt winkels, met een aanbod dat voor Roularta bestaat uit Libelle en Libelle Lekker in Vlaanderen en Femmes d’Aujourd’hui en Télépro in Wallonië.”
Intussen is het wel duidelijk: ook in de verkoop van papieren magazines is innovatie mogelijk. Samen met de collega’s van Nederland kijken de Belgische teams dan ook hoe ze ook daar tot nieuwe inzichten kunnen komen.

