dare

Stijn Despiegelaere

TO ASK

Karolien Van Dinter

Employer Branding-14
Employer Branding-8

TO ASK

Karolien Van Dinter

3 vragen. 3 (of net iets meer) antwoorden. Zo ben u in korte tijd up to date over één van de innovaties van Roularta Media Group in 2024. Al dan niet doorlinkend naar de podcast voor wie het volledige verhaal wil kennen.

3 vragen. 3 (of net iets meer) antwoorden. Zo ben u in korte tijd up to date over één van de innovaties van Roularta Media Group in 2024. Al dan niet doorlinkend naar de podcast voor wie het volledige verhaal wil kennen.

Employer Branding-8
Employer Branding-14

dare

Karolien Van Dinter

to ask

Stijn Despiegelaere

3 vragen. 3 (of net iets meer) antwoorden. Zo ben u in korte tijd up to date over één van de innovaties van Roularta Media Group in 2024. Al dan niet doorlinkend naar de podcast voor wie het volledige verhaal wil kennen.

Wat betekent AI op de redactievloer?

Om een beter zicht te krijgen op de rol die artificiële intelligentie vandaag al speelt op de redactievloer, spreken we met adjunct-uitgever Karolien Van Dinter en product manager contentcreatie Stijn Despiegelaere.

Nu de doembeelden wat gaan liggen zijn: hoe evalueren de redacties de impact van AI?
Stijn Despiegelaere: “Journalisten zijn pragmatische mensen. We kijken nu vooral hoe die tools voor hen van nut kunnen zijn. Dat doen we voor elke stap van het creatieproces. Van researchen en interviews afnemen tot een stuk uitschrijven en publiceren: waar kan AI helpen in hun dagelijkse job?”

Karolien Van Dinter: “Tegelijk is ook een tweede vraag relevant: waar kan AI meerwaarde bieden voor de lezer? Daarom onderzoeken we welke extra services we onze doelgroepen kunnen voorschotelen met behulp van AI. Een interessant vertrekpunt is dan het archief, die grote berg aan content waar wij en zeker onze lezers niet altijd raad mee weten. Een large language model zou al die content efficiënt kunnen doorzoeken, bundelen en op nieuwe manieren presenteren. De drie pilootprojecten die we in dat licht hebben opgezet in 2024, smaken alleszins naar meer.”

Hoe kan AI de journalist precies bijstaan?
Stijn Despiegelaere: “Ook voor journalisten is het erg waardevol om beter uit dat rijke archief te kunnen puren. Als je bepaalde informatie nodig hebt voor research of gerelateerde artikels wil toevoegen aan een publicatie, is het handig dat een tool die op een presenteerblaadje aanreikt. Maar er is nog veel meer mogelijk. Zo maken we voor het transcriberen van interviews, zowat de meest tijdsintensieve taak voor een journalist, gebruik van Limecraft. Zo’n eerste draft is misschien niet perfect, maar wel een goede basis die gigantisch veel tijd uitspaart. Verder experimenteerden we in 2024 met ChatGPT, bijvoorbeeld om elementen als context en tone of voice mee te nemen in een vertaling, en creëren onze art directors nu al verbluffende illustraties met Midjourney.”

Hoe past Roularta Media Group het ruime aanbod aan tools in op de redacties?
Stijn Despiegelaere: “Sommige toepassingen staan eerder naast onze bestaande processen, andere integreren we idealiter zo natuurlijk mogelijk in onze huidige tools. De moeilijkheid zit in het inschatten van de meerwaarde van zo’n tool, want als iets niet in de workflow van een journalist past, verliezen we vooral tijd. In 2024 hebben we daarom een framework opgezet dat ons in staat stelt een tool eerst te valideren en dan pas te implementeren. Zo beschikken we nu over een longlist met toepassingen die we de komende tijd willen testen. Daarnaast proberen we iedereen mee op deze kar te krijgen, qua mindset maar zeker ook qua skills. De uitrol van een trainingsprogramma met praktische opleidingen helpt daarbij.”
Karolien Van Dinter: “Dat programma slaat erg goed aan, met dank aan de mensen die er tijd in investeren én aan de beslissing om echt bottom-up te werken. Projecten die op de werkvloer en bij de creatieve noden die daar leven ontstaan, scoren altijd het best.”