dare to

Een mediagroep is gebouwd op een aantal fundamenten: zonder redacties, distributie en reclamewerving ook geen succesvolle media. Net die fundamenten ondergaan grondige veranderingen. Mee veranderen is de boodschap.
arrow down

m

0

ve

Adverteren anno 2024: “Hechte samenwerkingen zijn de toekomst”

Een mediagroep is gebouwd op een aantal fundamenten: zonder redacties, distributie en reclamewerving ook geen succesvolle media. Net die fundamenten ondergaan grondige veranderingen. Mee veranderen is de boodschap.

Adverteren anno 2024: “Hechte samenwerkingen
zijn de toekomst”

Events waar een specifieke doelgroep van smult, digitale out of home-communicatie voor lokale adverteerders en zelfs een virtuele influencer: in 2024 tilde Roularta Media Group haar samenwerkingen met adverteerders naar een nog hoger niveau.

Tegenwoordig komen samenwerkingen met adverteerders voor in alle soorten en maten. En maar goed ook, want zo wordt hun impact gemaximaliseerd. “Het is onze taak als mediapartner om na te denken over nieuwe mediavormen”, vindt Stevie Doumen, Media Expert Finance & B2B bij Roularta. “Zeker omdat we zo ook nieuwe doelgroepen kunnen aanboren.” 
Een mooi eerste voorbeeld is de veelzijdige campagne die Libelle en Theramex, een toonaangevende farmaceutische speler, in 2024 voerden rond de menopauze. Uit een grote kick-off-enquête volgde een maandenlange stroom aan waardevolle content, van expertinterviews en persoonlijke getuigenissen tot gezonde recepten en kledingtips. Het fysieke event ‘Samen door de menopauze’ was een treffend orgelpunt.
“En of we erin geslaagd zijn awareness te creëren rond het topic”, blikt Content Strateeg Nathalie Willems terug op de resultaten van de campagne. “Theramex zag de menopauzemarkt significant groeien en merkte dat het bewustzijn rond het thema fel toegenomen is.” Om maar te zeggen dat innovatieve partnerships écht het verschil kunnen maken. Ook maatschappelijk.
Nieuwe (lokale) advertentiemogelijkheden
Maar vergis je niet: Roularta Media Group speelt de kracht van partnerships lang niet enkel uit in grootschalige nationale campagnes. Ook lokaal reikt de mediagroep merken nieuwe advertentiemogelijkheden aan. “Met Mijn Stad TV beschikken we nu over een netwerk van 850 digitale schermen in drukbezochte handelszaken”, vertelt Joyce Lamsens, directeur Midden- en Zuid-West-Vlaanderen bij Roularta Local Media. “Lokale adverteerders kunnen inzetten op hun regio en de wachtmomenten van hun doelgroep optimaal benutten.” Dit kadert in een tweesporenplan om de samenwerkingen met adverteerders te verdiepen. “Ten eerste zetten we dit soort nieuwe kanalen op om merken en doelgroepen te verbinden, ten tweede organiseren we vanuit de titels evenementen die adverteerders talloze kansen bieden.” Denk maar aan Nieuwbouwzondag, Renovatieweekend, Jobvillage en sinds 2024 ook Wegwijs in Investeren.
Multimediale regie-16-full
sassy-soekie-co
Dagelijkse podcast mét native advertising
In de categorie nieuwe kanalen met een grote impact op het adverteerderslandschap kunnen we niet rond de lancering van de dagelijkse podcast Z 7op7. Die vloeide voort uit de fusie van de redacties van Trends Kanaal Z en Tendances Canal Z, waarmee ook heel wat expertise gebundeld werd, en volgde op het succes van de wekelijkse Trends Beleggen Podcast.
Met Z 7op7 kan Roularta Media Group z’n doelstelling om op elk moment van de dag beschikbaar te zijn voor de media-consument ook op audiovlak uitspelen, maar dat is niet de enige troef. “Onderzoek wijst uit dat een podcast het ideale format is om jongeren tussen 20 en 35 jaar te bereiken”, geeft Stevie Doumen aan. “Een zeer interessante groeimarkt, voor ons én voor adverteerders.”

“Zeker als partners een gelijkaardig DNA hebben en de kernwaarden van onze titels delen, zijn er prachtige dingen mogelijk.”

Merken kunnen hierbij kiezen tussen een klassiek postroll-reclamespotje van dertig seconden en een niet-commerciële bijdrage tot één minuut. Vooral die native-boodschap is bijzonder interessant. “Daarmee creëer je echt meerwaarde als adverteerder en vermijd je dat luisteraars afhaken. Meer dan drie vierde blijft luisteren naar het native slotakkoord van de podcast.”

Sassy Soeki
Het toppunt van de innovatieve stappen die Roularta Media Group afgelopen jaar zette voor haar adverteerders, luistert naar de naam Sassy Soeki. Dat is de eerste virtuele influencer die ons land rijk is.

“We merkten dat de advertentie-uitgaven in sneltempo begonnen over te hellen naar social media marketing“, duidt Business Development Manager Influencer Marketing Elisabeth Bungeneers de context van deze innovatie. “Om daaraan tegemoet te komen, besloten we een eigen influencer agency op te richten. We definieerden drie soorten influencers: externe influencers, interne influencers – de exclusieve gezichten van de titels – en dus ook virtuele influencers.”

animatie

Sassy Soeki was op een paar maanden tijd geboren en speelt een dubbele rol. Ze heeft eigen accounts op Instagram en TikTok en is daarnaast de virtuele stagiair van het online team van de Flair-redactie. Uiteraard verschijnt ze ook op de kanalen van Flair. “Ze doet het erg goed”, aldus Bungeneers. “De 36.000 views op haar laatste post bewijzen dat haar content gesmaakt wordt door de jongste doelgroep. En dus kunnen we haar nu inzetten als volwaardige influencer en zit de eerste samenwerking met een merk al in de pijplijn.”

Met zo’n virtuele influencer kan Roularta Media Group oneindig veel kanten uit, en daar varen ook adverteerders wel bij. Want dat is waar het allemaal om draait, vruchtbare samenwerkingen met merken. “Partnerships zijn de toekomst”, besluit Nathalie Willems. “Zeker als partners een gelijkaardig DNA hebben en de kernwaarden van onze titels delen, zijn er prachtige dingen mogelijk.”

00
animatie
00